Zkušenosti s Androidem

19:14

Léta jsem používal stařičkou Nokiu 6600 (teď ji mám jako druhý záložní mobil) se Symbianem S60 2nd Edition, který byl v té době pro mě jediný vyhovující model, srovnával jsem ho se Siemensem SX1, budiž mu země lehká. Musím přiznat, že jsem býval zarytý Nokiista. Jak čas plynul, věděl jsem, že to není ono, instalace app nebyla jednoduchá, spárovat mobil s PC přes BT nebyla žádná sranda.

Když se poprvé představil iPhone, hned jsem věděl, že něco takového budu chtít, velký dotykový kapacitní displej, svižné prostředí a jednoduchost, to byla pastva pro mé oči, ale pořád to ještě nebylo ono. Nedaly se tam instalovat aplikace, byl v prodeji jen v USA a pár evropských zemích.

Měsíce plynuly a začaly se prosakovat zvěsti o Androidu, říkal jsem si, že by to mohlo být něco pro mě (bohužel jsem si naivně představoval, že to bude iOS bez některých omezení) a začal jsem sbírat informace o něm.
Když vyšlo první video s Android operačním systémem (AOS), doufal jsem, že na GUI ještě zapracují, ale mé přání nebylo vyslyšeno. Po představení T-Mobile G1 jsem byl naprosto zklamán, prostě nevzhledný mobil se slabým AOS pro geeky. Řekl jsem si, že si ještě počkám. Po pár měsících vyšly další modely HTC Magic, HTC Hero a podobné mobily s pomalou čipovou sadou Qualcomm MSM72xx a moje znechucenost dosáhla vrcholu. Byly to mobily s naprosto nevzhledným designem, pomalým procesorem a AOS s dětskými nemocemi. Měl jsem pocit, že HTC úmyslně zkouší, co uživatel ještě skousne.

Oproti tomu Apple vylešoval svoje modely (3G, 3GS) a doplňoval iPhoneOS do použitelného stavu, líbil se mi čím dál víc, ale řekl jsem si, že počkám na iPhone 4.

První setkání s Androidem - Motorola Milestone

Jelikož jsem v druhé polovině června plánoval 14denní dovolenou ve Francii, iPhone 4 ještě nebylo na trhu, tak mě napadlo, že bych si mohl pořídit nějaký mobil s AOS, tak jsem začal šmejdit sekci Bazar na Androidforu a našel jsem za dobrou cenu Motorolu Milestone. Byl rootlý, ve výborném stavu a po chvilkovém ohmatávání jsem si ho koupil. Díky emulátoru AOS v počítači jsem se snadno zorientoval v mobilu a jal jsem zkoušet, co to umí. Měl jsem ho jen týden než jsem ho s znechucením prodal, naštěstí jsem na tom netratil ani korunu. První potíž byla WiFi. Nevím, jestli to bylo ROMkou nebo telefonem, ale po nastavení WiFi normálně fungoval, myslím si, do druhého dne či do vypnutí, pak už se vůbec nepřipojil k WiFi síti! Nepomohlo smazání WiFi bodu, až WIPE (tvrdý restart do původního stavu) ano, ale představa, že budu skoro pořád restartovat, byla naprosto nereálná. Nemám chuť si hrát se systémem a zjišťovat příčiny, proč to vlastně nejde, chci jen používat. Druhým problémem byla opravdu slabá výdrž, telefon nevydržel ani den při slabém používání (systém nebyl zasraný aplikacemi), což je opravdu trapné. Třetím problémem byla krytka baterie, která se někdy prostě uvolňovala. Mobil byl hodně orientovaný na vysouvání klávesnice, což mě někdy prostě štvalo, takže jsem si řekl, že příští bude bez toho. Naštěstí se mi brzy podařilo najít zájemce, hned v pondělí před odjezdem jsem ho prodal a za hodinu jsem už měl v ruce HTC Desire od Sunnysoftu.

Druhá šance - HTC Desire

Jelikož jsem ten večer odjížděl do Francie, tak jsem se urychleně snažil doinstalovat pár aplikací (APNdroid, RMaps, SM10) a zprovoznit je do funkčního stavu. Hned při prvním použití se mi telefon líbil, oproti Milestone prostě nebe a dudy. Ze začátku jsem ještě neměl aktivovaný datový tarif, bez toho je mobil opravdu čtvrtinový, prostě hloupý telefon, skoro jsem ho nepoužíval. Pokud nechcete platit za data, Android či iPhone si nepořizujte. Desire mám už skoro půl roků a vypsal jsem si, co se mi na něm líbí či nelíbí. Totéž platí i o Androidu obecně.

Co se mi na Desire líbí:

  • dioda - je to dobrá věc, když je displej vypnutý, hned vím, jestli něco příšlo či ne
  • bytelný mobil, i když někdy trošku zadní krytka skřípe
  • AMOLED displej - černá je prostě černá a ne vyblitá šedá

Co se mi na Desire nelíbí:

  • optický trackball - to je naprostá šílenost, buď vůbec nereaguje či přeskakuje tam, kam nemá, hlavně při psaní, hnus velebnosti
  • tlačítko Home - asi vada u mého přístroje, ale necítím odezvu, musím mačkat jinak než u ostatních tlačítek, někdy se stane, že místo návratu na plochu se mi objeví seznam naposledy spuštěných aplikací
  • slabý foťák, je tam vidět barevný nádech typický u HTC modelů
  • HTC Sense, nepřišel jsem mu na chuť, vyměnil jsem ho za LauncherPro (odkaz je v seznamu mých aplikací)
  • akcelerometr - mám pocit, že po upgradu na 2.2 je víc citlivější nebo víc blbne, že jsem ho musel vypnout. Po vytažení je skoro vždy plocha naležato, i když držím mobil na výšku.
  • výdrž baterie, pořád to ještě není ono, nabíjím ho každý den, což je docela otrava

Co se mi na Androidu líbí:

  • widgety - dobrá věc, že můžete na plochu dát naprosto cokoliv, jelikož preferuji minimalismus, tak tam mám SiMi Clock Widget hodiny s datumem a počasím a přepínač s wifi, bt, gps, synchro a intenzitou osvětlení, který plánuji nahradit za SwitchPro, ale ještě jsem se k tomu nedokopal.
  • notifikační lišta - velice výborná věc, člověk má hned přehled
  • AppBrain - tohle by měl mít Google v základu, seznam aplikací, push od/instalace přes web, i když teď nějak nefunguje

Co se mi na Androidu nelíbí:

  • klávesnice naležato - zabere celé místo na displeji, že nevidím např formulář či odpovědi druhých, takže většinou se snažím psát na výšku, kde tenhle problém není, naprosto nedomyšlené
  • mikrolagy - prostě je to někdy vidět, že se to seká 
  • Android Market - sice poslední dobou je to trošku lepší (vyhledávání, placené app), ale pořád to ještě není ono
  • žádný centrální market, ale spousta různých marketů, naprosto nepřijatelné
  • nesladěné prostředí - vysouvací lišta menu je šedivá oproti zbytku, widget hledání je opět šedivý a citelně mu chybí Human Interface Guidelines, prostě každý pes(aplikace), jiná ves
  • nejistá SW podpora ze strany výrobců
  • výběr a kopírování textu kdekoliv - nezvyknul jsem si na to, není to uživatelsky přívětivé
  • moc tlačítek, Search (hledat) vůbec nepoužívám, menu málokdy, většinou Back (zpět) či Home (Domů), které si ještě někdy pletu. Mám zkušenost se dvěmi staršími lidmi, kteří si pořídili Android, jeden HTC Desire HD a druhá Vodafone 845 a oba nevěděli, že ještě existuje tlačítko menu pro nastavení, prostě není to vůbec zjednodušené

Pokud bych měl vyzdvihnout některé aplikace, tak jsou to tyto: Pubtran (jízdní řády), Aldiko Book Reader (čtečka knih), Free SMS Sender (zkouším ho dneska a je to docela výborné, nejspíš nahradí Vodafone CZ SMS), eBuddy Messenger (IM aplikace, ale mám pocit, že dost žere baterku), jinak přikládám seznam mých Android aplikací na AppBrain.

Další šance pro Android?

Ne, další šanci už mu nedám, z Androidu mám pořád neodbytný pocit, že je to nedodělaný. Google sice angažoval Matiase Duarteho (designér krásného vzhledu WebOS), ale výsledek ještě není znát. Stačí se podívat na oficiální fotky Nexuse S a co praští do očí? No přeci ten šedivý widget (hlavně chvástali, že dali všechno do černého kvůli úspoře energie s AMOLED), dále hnusně obarvené menu do černa (nevyhráli s tím), ten spodní obláček (co to je?) v seznamu běžících aplikací a koncovky pro výběr textu. Takhle to vypadá, že to dělal nějaký školák. Sice jsou to možná maličkosti, ale ty dělají všechno.

Musím říct, že novinky v Gingerbread 2.3 mě nějak extra nezaujaly a prototyp tabletu s Honeycomb (3.0?) nijak nenadchl, vypadá jak iPad, ale proč si pořizovat jeho kopii, že?

iPhone 4 si už nepořídím, zatím ještě vydržím s Desirem, dokud se neobjeví iPhone 5, pak se rozhodnu, jestli ho koupím či nechám Desire dožít do konce, jinak ho předám rodičům. Co bude potom dál, to ví jen bůh.

You Might Also Like

0 komentářů

Popular Posts